Recenze: Fitness pro jezdce

obalkaZdravý životní styl je poslední dobou stále častěji skloňované slovní spojení. Podmiňuje nejen pevné zdraví a fyzickou odolnost, ale i psychiku, neboli zdravou duši a mysl. Název knihy Fitness pro jezdce možná svádí si myslet, že se v ní řeší pouze namáhavá fyzická cvičení. Opak je však pravdou. Přesně polovinu knihy zaujímá trénink mentální. Doporučení, tipy a rady autora mě v tomto ohledu zaujaly mnohem více, než jezdecké dřepy nebo cvalové zkracovačky.

Jestli Vás úvodní odstavec dostatečně nenamotivoval, snad to za mě dokáže lépe teaser (rozumějte upoutávka) původního amerického vydavatelství Trafalgar Square Books - www.youtube.com/watch?v=KYAgoo0KTyA.

Filosofie knihy? Fit & Focus!

Autor knihy Daniel Stewart působí již desítky let jako mezinárodní jezdecký trenér a sportovní psycholog. Své zkušenosti shrnul do programu s názvem Fit & Focus. Slovíčko „fit“ představuje fyzický trénink, zatímco „focus“ ten mentální. F&F je určen jezdcům nejen olympijské či jiné světové úrovně, ale komukoli zodpovědnému, kdo to s ježděním na koni myslí vážně. Protože dle jeho slov „jen mentálně a fyzicky skvěle připravený jezdec může skvěle trénovat svého koně".
Ačkoli Daniel pravidelně koučuje své svěřence, cestuje po světě a pořádá vzdělávací semináře, chtěl své zkušenosti ještě více rozšířit do světa. Zjistil, že jezdci upřednostňují tréninky rozdělené do krátkých, ale často se opakujících lekcí. Proto se rozhodl napsat „Fitness pro jezdce“ a svoji nauku předat dál i v literární formě.

FF52, SOAR, IZOF, RPE, LISS, HIIT, PMT atd…

Kniha je rozdělena do dvou částí. První čtenáře seznamuje s filosofií Fit & Focus, druhá v 52 týdnech (1 týden = 1 F&F doporučení) pomáhá převést teoreticky sdělené informace F&F do praxe. Na první pohled zarážející je fakt, že Daniel podle všeho miluje zkratky, resp. akronymy. Ať už jím vymyšlené (SOAR, IZOF či PMT) nebo obecně známé (cvičení HIIT, pomůcka BOSU…). Ačkoli „v jednoduchosti je síla“, zde se zjednodušování vymklo kontrole, přičemž čtení i porozumění textu se mnohdy stávají nepohodlnými. Jak Fit, tak Focus sestávají ze čtyřdílného programu SOAR. Slovíčko „soar“ je sloveso, které v angličtině znamená prudce stoupat či vyletět nahoru. SOAR fyzického tréninku Fit zahrnuje tyto fáze:

S – Specifity of sport (specifičnost sportu)
O – Overload (přetížení)
A – Adding equipment (doplňující pomůcky)
R – Respect your body (respektujte své tělo)

Obdobně SOAR mentálního tréninku Focus představuje:
S – Stay in zone (zůstaň v zóně)
O – Own your mistakes (měj své chyby)
A – Adapt to pressure (adaptuj se na stres)
R – Relax and enjoy your ride (uvolni se a užij si jízdu)

Máte pocit, že už se v těch všech zkratkách a rádoby zjednodušeních ztrácíte? Přesně tento pocit jsem bohužel měla při čtení celé knihy…

FIT…

„Nejsnazším způsobem, jak si stanovit správnou míru přetížení, je zeptat se sám sebe, zda jste schopni při tom cvičení mluvit nebo zpívat.“

Teoretická část „Fit“ předkládá nezbytné informace ke správnému pochopení a provedení cviků praktické části 52týdenního programu. Veliký důraz klade na specifičnost jezdeckého sportu. Tím má na mysli navodit v průběhu cvičení pocit jízdy na koni nebo ji přímo imitovat. Rozlišuje rozdílný jezdecký sed drezurních a parkurových jezdců. Poprvé se dočítám (a následně je zkouším napodobit) o konkrétních cvicích – jezdeckých dřepech, jumper jacks, cvalových zkracovačkách a dřepech s výskokem. Na provedení jsou cviky jednoduché, jejich zvládnutí je v krocích popsané. Chyběla mi však zmínka o vhodném dýchání, čili kdy se správně nadechnout a kdy zase vydechnout. V neposlední řadě jsem se dočetla o užitečných fitness pomůckách (BOSU, švihadla, gumy, medicinbaly…) nebo strečinku po cvičení.

…& FOCUS

„Ježdění není o tom dělat to dobře nebo správně. Je to o tom, kolik správného uděláme v tom množství špatného!“

Ale dost již bylo kritiky. Jednoduchá mentální cvičení představená v kapitole Focus považuji za gró celé knihy. Autor velmi jednoduše a trefně definoval nešvary jezdců a navrhl cestu k jejich nápravě. Například v části O – Own your mistakes (měj své chyby) „obhajuje“ lidskou schopnost dělat chyby, odsuzuje pohled na chyby jako na promarněné příležitosti a dále je rozděluje na ty dobré a špatné. Nejvíce se mi líbí, že všechny nabyté poznatky lze využít i v běžném životě, čili nejen v souvislosti s pobytem u koní, a změnit svůj pohled na věci obecně, a tím si zjednodušit a zpříjemnit život jako takový.

„Pokaždé, když batole upadne, je o kousek blíž k chůzi; pokaždé, když shodíte překážku, jste o krok blíže k tomu, abyste zjistili, jak nechat bariéru nahoře, jste o krok blíž tomu, abyste tu chybu neopakovali.“

FF52

Na každý týden v roce si Daniel připravil jeden Fit a jeden Focus tip na cvičení. Doporučuje zavedení deníku a následování sestaveného plánu během celého roku. Ve Fit části jsou i doporučené opakování, sety a intenzita předepsaných cviků. Což se hodí a ocení to zejména „fitness nováčci“.

„Úkol týdne: Tento týden napište dvě věci, které si potřebujete zapamatovat pod tlakem a vytvořte si pro ně akronym. Pamatujte, že limit je pět písmen a měla by tvořit souvislou větu.“

Ano, či ne?

Mít zdravé a silné tělo, stejně jako mysl, by se měl snažit mít každý z nás, dvojnásobně to pak platí pro sportovce, kterými jsme i my – jezdci. Myslím si, že klíčovou úlohu v našich životech by mělo představovat předcházení problémům. Čili nečekat na to, až nás začnou bolet záda, protože se v sedle hrbíme, nebo až budeme mít výčitky svědomí po každém tréninku, protože máme nesmyslně vysoké nároky na sebe i na koně. Krok správným směrem je pořízení knihy Fitness pro jezdce. Je psaná jezdcem pro jezdce, je moderní, sleduje aktuální trendy a její poznatky jsou prověřené na mnoha jiných jezdcích. Dále chci podotknout, že ačkoli je kniha zvláště doporučována jezdcům sportujícím na vyšších závodních úrovních, úplně stejně vhod přijde i rekreačním jezdcům. Představený 52týdenní program je sestaven tak, aby se snadno dodržoval. S mnoha ilustračními fotografiemi, poutavou grafikou a jednotným vedením je jeho následování příjemné a poměrně snadné. Doporučuji!

Daniel Stewart & Pressure Proof Academy

Kouč Daniel Stewart se jízdě na koni věnuje přes třicet pět let, z toho dvacet pět let strávil trénováním jezdců. Je autorem několika knih – Pressure-Proof Your Riding, Ride Right a Fit and Focused in 52 – poslední zmíněná je jediná publikace přeložená do češtiny jako Fitness pro jezdce. Dále pravidelně publikuje články do jezdeckých periodik či asociací (USEA, USPC, USHJA…). Stewart je mezinárodně uznávaný expert na jezdeckou sportovní psychologii.
Projekt s názvem Pressure Proof Academy byl založen za účelem vzdělávání jezdců pro zlepšení jejich kondice a mentálního rozpoložení. Nabízí několik možností vzdělávání se – online vzdělávací video programy či atletické jezdecké kempy. Tyto pobyty trvají vždy čtyři dny a konají se po sportovištích napříč celými Spojenými státy americkými. Zahrnují nespočet cvičení a workshopů věnujících se např. sportovní psychologii, správné nutriční výživě, jezdecké józe, team buildingu apod.

Zajímavé odkazy

Oficiální stránky Pressure Proof Academy: https://pressureproofacademy.com
Kniha Pressure-Proof Your Riding: https://www.horseandriderbooks.com/product/PRPRYO.html