RECENZE: Ježdění podle Sally Swift

sally„Konečně konečně mi někdo umí vysvětlit, proč pode mnou kůň nechce chodit, jak mám zlepšit svůj sed a rovnováhu a jak mám vlastně přinutit tělo, aby splynulo s pohybem koně a ten byl pode mnou spokojený.“ V tomto duchu se nesou stovky komentářů ke knize o tzv. centrovaném ježdění, která vyšla v Anglii už před třiceti lety a stále se těší velkému zájmu jezdců a jezdeckých instruktorů.  A „konečně“ vyšla tato kniha i u nás v Nakladatelství Brázda jako loňská novinka.

Kontrola středu těla – vycentrování má velký efekt i v bojových sportech nebo v lyžování. Jezdectví je o dost komplikovanější, je zde nezávislý tvor, se kterým musí lidské tělo a mysl umět spolupracovat. Standardní jezdecké školy učí, jak má vypadat korektní  nezávislý sed, pomůcky a výcviková škála, ale nezabývají se výcvikem „těla a mysli jezdce“.  Sally Swift tuhle mezeru v obecném systému jezdeckého výcviku vyplnila. Nesnaží se vás naučit jezdit – jde o jiný přístup k ježdění, cestu k dokonalejší  harmonii, rovnováze. I když jste dobří jezdci, můžete být ještě lepší.  Samozřejmě jsou jezdci, kteří mají na ježdění talent a nemusí přemýšlet o tom, jak co udělat. Není jich většina…

Pokud máte jakýkoliv problém s rovnováhou, ztuhlostí někde v těle, kůň se pod vámi nedokáže uvolnit a rady typu „pata dolů, narovnej se, lokty k tělu, ramena, dívej se, kam jedeš atd, atd.“ z vás dělají ještě větší „prkno, navíc křivé“, v knize můžete najít řešení.

Samozřejmě ne po jedné lekci, zázraky neumí ani Sally – ale nabízí cestu, jak si uvědomit své tělo, dostat ho do rovnováhy a souladu s koněm. Vymyslela systém přirovnání a vizualizací, které jezdcům pomohou pochopit, JAK lépe manipulovat se svým tělem (zatímco při standardním výcviku dostávají instrukce, CO mají dělat).

Nepřišla k tomu např. z čirého zoufalství instruktora, který už neví, jak by některé topornější jezdecké adepty správně usadil do sedla a naučil je jezdit, a proto sally4vymýšlí spoustu metafor. Centrované ježdění vzniklo díky životním okolnostem  – Sally měla těžkou skoliózu diagnostikovanou v sedmi letech. Byla by odsouzena k životu v těžkém korzetu, ale ona ho po nějaké době mohla odložit. Jak? Ve své cestě za zdravím (dožila se 96 let) nejprve pracovala s autorkou knihy „Myslící tělo“ (Mabel Todd) a naučila se vnímat a uvědomovat si své tělo. Později studovala Alexandrovu techniku, a tu pak aplikovala při ježdění a ještě později – při výcviku jezdců. Fungovalo to tak dobře, že ji nakonec její žáci přiměli napsat knihu. Co to je Alexandrova technika? V zásadě jde o to, aby mysl a tělo člověk dokázal vědomě lépe propojit, což je dost zásadní předpoklad pro jízdu na koni…

>>> Následující cvik je dobrý pro zlepšení sedu v kroku. Posaďte se na střed sedacích kostí a představte si, že máte obě nohy useknuté těsně nad koleny. Všimněte si, že představa ihned způsobí, že vám stehna změknou a poklesnou. Hodně lidí se soustředí na své nohy od kolen dolů, a to způsobuje napětí ve stehnech… <<<
>>> Je také důležité nezapomínat na kotníky. Ztuhlé kotníky způsobí napětí v celém těle, stejně jako ztuhlá spodní čelist. Jak se můžete naučit mít měkké kotníky? Za prvé zkuste zatřást pěstí a předloktím, jako kdybyste chtěli pryč s ruky setřást prsty. Všimněte si, že vám prsty změkly. Když pak vaše prsty ztuhnou, zjistíte, že už nemůžete zatřást uvolněnou rukou. To samé platí také pro nohu. Zkuste to. Nemůžete zatřást nohou se ztuhlými prsty. Měkké a volné prsty jsou ale důležité pro uvolnění kotníků. Položte chodidlo plochou do třmenu a představujte si, že prsty hrajete jemně na klavír. Dělejte to, dokud neucítíte, že máte všechny prsty stejně zatížené. Nyní může být měkký i váš kotník. <<<

Sally SwiftKniha není žádná bichle, má necelých 200 stran na 20 kapitol. Přesto, pokud vám má něco dát, je třeba ji číst pozorně a když chcete něco vyzkoušet v praxi (lepší by bylo s někým zdola), nemá cenu chtít vyzkoušet hned všechno najednou. Podstata ježdění podle Sally Swift je shrnuta v kapitole  „Čtyři základy“ – měkké oči, dýchání, vycentrování a stavění kostek a do toho se odvíjí vše ostatní.  Budete překvapeni, co s vámi udělá už jen jeden základ – měkké oči.
Nemá cenu popisovat každou kapitolu, protože bych vytrhávala věci z kontextu – názvy napoví: Učení a mozek, Anatomie, Rovnováha a uvolněné tělo, Krok a následující sed, Lehký klus, Ruce, Přechody, Vysezený klus, Kruhy a obraty, Poloviční zádrž a sebenesení, Cval, Energie, Prodloužení chodů, Práce na dvou stopách, Skákání, Uvolňování koně, Souhrn.  Kniha má také tři přílohy – Ježdění drezurní úlohy, Rady pro instruktory pro prodloužení nohou a Rychlý přehled užitečných představ. Kapitola Přechody stojí za pozorné přečtení, protože tam najdete více praktických rad, než když se ve většině knih dočtete, že přechody jsou důležité a proč.

Jediné, co mi po přečtení knihy vrtá hlavou, je aplikace centrovaného ježdění při výcviku dětí – některé představy jsou pro např. osmiletého začátečníka trochu komplikované. Šikovný instruktor je však jistě dokáže při troše fantazie převést do dětského myšlení.

Myslím, že kniha Ježdění podle Sally Swift je užitečná investice. Možná vám vše s koněm jde hladce a občas z ní otřete prach. Nebo máte problém, tedy kůň vám nechodí dobře, pak už asi víte, že vina je vždy v jezdci a máte kde zalistovat. I když přítomnost instruktora nebo zkušeného člověka zdola je důležitá, i samouk, co se v ježdění z různých důvodů „plácá“ sám, najde v knize dobrý návod, jak se zlepšit a měl by být schopen postupně tyto techniky začlenit do práce s koněm.

Ing. Michaela Burdová

Knihu samozřejmě můžete koupit na našem eshopu.