RECENZE: Čistá mysl: Čistá jízda

Čistá mysl: Čistá jízda - Inga WolframmCválám ke skoku a pořád si říkám: "Nepočítej, nepočítej, ...". Asi tušíte, že se potom ocitnu půl cvalového pod překážkou. Hold nastavit onen stav, kdy jste s koněm jedna duše - jedno tělo, je přinejmenším těžké. Závodní stres a strach z neúspěchu, ať už proto, že jste vyštycovali už minule, nebo jste naopak minule vyhráli a teď od vás všichni očekávají stejný výkon, tomu příliš nepomáhají.

Polovina z vás si teď řekne: "Já jsem úplně v pohodě. Nejsem přece trapák, co potřebuje psychologa (rozuměj knížku, která se sportovní psychologií zabývá)". Dobře, jste šťastní lidé a je v tom případě jisté, že to dokážete doložit svými sportovními výsledky. 

Troufám si říci, že Čistá mysl: Čistá jízda je knížka, která na českém trhu dlouho chyběla. Může být přínosným čtivem pro jezdce, kteří možná skvěle jezdí, mají talent, ale od vítězství je dělí pouze myšlenka. A - pokud si to dokážou přiznat - přínosem může být i pro jezdce, kteří neumějí ve chvíli neúspěchu udržet nervy na uzdě.

Autorkou je renomovaná nizozemská psychložka Inga Wolframm, která sama aktivně jezdí a zabývá se psychologií jezdectví. Určitě stojí za to se podívat na její webovou stránku http://www.ingawolframm.com/. Doporučují si pustit i některá videa jako https://www.youtube.com/watch?v=5YfsH5nVABM, ve kterých se mnozí poznají.

V první části Wolframm ukazuje na příkladech špičkových jezdců, jak důležitá psychika jezdce je. Zaznívají jména a slova od olympijské jezdkyně Marry Kingové, která celou knihu svým jménem zaštítila, vítězů z olympijského Ria Nicka Skeltona a Charlotte Dujardin a dalších. Mnozí z nich se museli také vyrovnat se svými "démony", kteří jsou tolik podobní těm, které známe z našich malých českých sportovních i hobby stájí. Vždyť co se stalo Skeltonovi? Prostě měl těžký pád a hrozilo, že se nikdy do sedla nevrátí.

Příklady, které Wolframm nabízí, jsou často velmi strohé, bez větších detailů a z poznámek pod čarou je patrné jedno - autorka s jezdci přímo nemluvila, ale jejich citace přináší z různých zdrojů. To ale neznamená, že nemají sílu a nemohou nám dát jasné poselství. Někoho ale můžou zároveň otrávit ve smyslu, že čteme o jezdcích, kteří řeší své "problémy" (a při tom velmi zvýrazníme ty uvozovky) na úrovni TT. Při troše snahy je však možné si všechno převést i na úroveň 80 cm parkuru. Vždyť kůň má pořád čtyři nohy.

Na knize Čistá mysl: Čistá jízda je jedna skvělá věc - není to jen psychologické "plácání". No ... občas tam takové pasáže jsou a autorka by nás jistě přesvědčila, že mají význam. Každopádně v druhé části knihy jsou velmi konkrétní příklady a cvičení, jak např. dosáhnout stavu absolutního splynutí s koněm, onoho stavu jedna duše - jedno tělo. 

Pojďme si dát nejdřív malou ukázku z kapitoly, kde se autorka zabývá vizualizací. To je takové to, jak atlet zavře oči těsně před startem a legračně hýbe hlavou a rukama. A potom podá skvělý výkon.

Tréninkový program vizualizace č. 1 (TMP1) (začátečník)

...

2. Uvolněte se
Dýchejte hluboce a do břicha. Nezapomeňte, že při nádechu by se vám mělo nafouknout břicho jako balónek. Když vydechujete, tak by mělo splasknout, stáhnout se směrem k páteři. Můžete zkusit vydechovat dvakrát tak dlouho než při nádechu a při výdechu lehce pootevřít ústa. Několikrát to zopakujte, dokud se nebudete cítit dobře a uvolněně. Pokud jste nacvičovali hluboké dýchání v kombinaci se spouštěcím slovem, tak teď je na něj ten správný čas.

3. V jednoduchosti je síla
Někteří lidé navrhují vizualizaci kruhů, které se zvětšují a zmenšují, a jejich vyplnění barvami. To vám má pomoct s kontrolou vašich obrazů a jejich živostí. Pokud je to však pro vás příliš nudné a snesete to jen jednou, dvakrát, tak se můžete přesunout k jednoduchým, emočně neutrálním scénářům. Opět je kladen důraz na to, abyste nacvičovali kontrolu nad svými obrazy. Pokud rovnou přeskočíte k něčemu, co jste se v tréninku zoufale snažili zlepšit, a co vám v určitém okamžiku dělalo starosti, tak se pravděpodobně uvidíte, jak to děláte špatně – a tomu se chcete vyhnout! Takže zůstaňte u jednoduchých věcí. Co třeba vizualizovat si, jak zametáte dvůr nebo mažete sedlo? Zahrňte v tom co nejvíc smyslových vjemů půjde. Představte si, jak kašlete, když jste se nadechli prachu. Nebo jak zhluboka nasáváte charakteristickou vůni mýdla na kůži.

4. Je to v detailech
Jakmile získáte sebejistotu, tak pokračujte v přidávání dalších prvků. Frkající kůň ve stáji. Stájová kočka, která přede, ...

A když se umíme soustředit, můžeme zkusit vyvolat stav "flow". To je víceméně anglický ekvivalent pro to zmiňované heslo "jedna duše - jedno tělo". Dáme si třeba bod 8 (který tu velmi vytrhávám z kontextu, a proto to berte pouze jako ukázku konkrétnosti knihy):

8. Použijte spouštěcí slovo
To zní opět povědomě. Lidé se učí asociací. Udělejte dvě věci společně několikrát za sebou, a po nějaké době si to vaše tělo zapamatuje. Stejně jako můžete použít spouštěcí slovo k podnícení relaxace, tak si můžete zvolit spouštěcí slovo k podnícení správného druhu soustředění, což vám může z dlouhodobého hlediska značně pomoct. Vaše spouštěcí slovo by mělo být buď obecné, něco jako „soustřeď se“, nebo konkrétnější, například popis toho, co jste si stanovili sledovat, např. „rytmus“. Přeci jen je ale lepší, pokud vaše spouštěcí slovo odráží typ soustředění, které potřebujete. Můžete si zvolit například „široké“ nebo „protivník“, pokud jste uprostřed zápasu póla a měli byste se soustředit externě a široce. ...

Nakonec jedna důležitá poznámka - Kniha Čistá mysl: Čistá jízda není něco, co vás jednoznačně zachrání. Není všelékem. Nepomůže vám, pokud ji "prostě jen přečtete". Budete muset hodně přemýšlet, co si z ní konkrétně Vy máte vzít. Třeba vám bude stačit jeden odstavec. 


Knihu máme na našem e-shopu skladem zde.
http://www.konskeknihy.cz/cista-mysl--cista-jizda--inga-wolframm/

(db)