RECENZE: Somatopsychologie koní

titulniKůň nám o bolesti neřekne. Někdy ji navíc umí velmi dobře skrývat - vždyť jde o jeden ze základních pudů. Koho si šelma vybere jako prvního? Přeci slabý kus. Také proto si s koňmi občas nerozumíme. Pomoci nám může somatopsychologie, která se zabývá změnami v chování na základě fyzických problémů. Kniha veterinární lékařky Heleny Pokorové (Enenkelové) s tímto tématem přišla a zabodovala. Knihu letos (2018) vydala v dotisku a připravuje druhý díl.

„On mi pod sedlem pořád vyhazuje, asi bych se nad sebou měla zamyslet. Nechávám všechny dělat, co chtějí, určitě mi to chce tak dát najevo…“ Hodně jezdců, cvičitelů nebo horsemanů rádo mluví o nedostatečném respektu. Jenže co když už je to jenom zoufalé volání o pozornost? Správným rozhřešením situace může být nepadnoucí sedlo, zablokování krku, nedostatečná připravenost hřbetu, …

Autorka knížky je jezdkyně, chiropraktička a veterinářka. Jejích příběhů, ve kterých problém vznikal kvůli špatnému zdravotnímu stavu, najdete v knize mnoho. Vlastně celá kniha je založená na tom, že není učebnicí, ale poznání předává v souvislostech plynoucích z vyprávění o koních, se kterými Helena Pokorová (Enenkelová) pracovala. Například o snaživém andaluském koni Ganim, který pokaždé chtěl předvést vše, co uměl, a potom byl frustrovaný, protože už neměl kam zvedat pomyslnou laťku svých schopností. „Andalusani jsou mezi koňmi to co border-kolie mezi psy. Neustále se snaží vyjít svému člověku vstříc, vyhovět mu, vymýšlejí stále nové a nové triky za jediným účelem – potěšit člověka. Jsou jako přemotivovaní prvňáčkové, neustále se hlásící o pozornost ‚pančelky‘. Snaží se až na pokraj sil…,“ říká autorka.

V knize ale není všechno dokonalé – k šíleně problematickému koni nepřijde "zázračná Helena", která mu mrkne hluboce do očí a okamžitě zjedná nápravu. Naopak. Přiznává své chyby, které v minulosti udělala, čímž čtenářovi pomáhá tu samou taky neudělat. Je mnoho knížek, ve kterých se zdá být autor neomylný, všechno ví a všechno zná. Je to příjemná změna a člověk se tak snad naučí ještě víc. Přeci chybami se člověk učí, ne?

Abych přešla k obsahu knížky, její velkou zvláštností je, že se ke "grálu" celého tématu dostanete až na konci. Sama autorka to vysvětluje takto:
„Může vám připadat zvláštní, že jsem zásadní problematiku, kterou se tato publikace zabývá, zařadila až na konec. Rozhodla jsem se tak, protože to, jakým způsobem se může zdravotní stav ovlivňovat psychiku koně a s ní i jeho výkonnost, pohodu a schopnost učit se, pořád ještě zůstává ve výcviku koní pomyslnou třešinkou na dortu…“ Vypadá to jako rozumné řešení, vzhledem k propletení všech nadcházejících kapitol s mnoha podkapitolami.

Obsah
1. Prolog (Napsal MVDr. Filip Kološ)
2. Tělesné vlastnosti koně
3. Duševní vlastnosti koně
4. Vliv člověka jako jezdce
5. Vliv lidské individuality
6. Somatopsychologie koní
7. Bonusová část: Začínáme s pozitivní motivací
8. Inspirace
9. Doslov a poděkování

Text prokládají roztomilé vtipné ilustrace i fotografie sloužící spíš k zamyšlení, než s instruktážními postupy (což by asi ani nešlo). Knížku si může přečíst kdokoliv, není složitě napsaná, dá se snadno pochopit a vsadím se, že nad ní srdce zaplesá příznivcům "pozitivky". Je jí věnováno několik částí, i když ostříleným klikařům moc nového nepřinese, spíš hezky zopakuje základy. Určitě ji doporučuji každému, kdo nechce mít z koně jenom dopravní prostředek nebo sportovní nářadí. Je vtipná, milá, stručná a podněcuje k dalšímu studiu.
Věc, kterou jsem také velmi ocenila už po prvním otevření, byla velká písmena a dobrá gramáž papíru. Dá se číst rychle bez bolavých očí. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že knížka může být sebeskvělejší, ale jakmile má písmo o velikosti blechy, nezvládám dlouho číst plně soustředěná, a brzy ji se štípáním očí odkládám.

Závěrečné shrnutí
+ velká písmena
+ informace na sebe hezky navazují