RECENZE: Výcvik a chov koní

vycvik a chov Hříbě je jako nepopsaný papír a vše sající houba. Stejně jako papír není po vygumování stejně bílý, ani houbu nevyždímáme do sucha. A takhle nějak je to i s mladými koňmi a jejich výcvikem. Na téma vyšlo v minulosti jen málo knih (například Výcvik mladého koně od Kerstin Diacont) a jsou beznadějně vyprodané. Výcvik a chov koní od Heather Smith Thomasové téma pojímá od A do Z, což možná málokdo tuší.

Bezmála pětisetstránková příručka z roku 2015 se na českém trhu zatím příliš nechytla a Knižní klub snížil doporučenou cenu z původních 500 korun na minimum. Není to ani znak nízké kvality, ale nejspíš jen špatné propagace nebo nedostatečného vysvětlení, co nám kniha může (teď velmi levně) přinést. Zkusím Vám to nastínit právě na příkladu výcviku mladého koně od hříběte po dospělost.

Sama mám doma desetiměsíčního hřebečka. Je to pěkné "éro" a každou mou nepozornost mi rychle vrací. Proto se takovým situacím snažím předcházet, a k tomu mi teď pomáhá i Heather. V 17 kapitolách knihy se postupně snaží představit všechny situace, které by měl kůň v rámci výcviku absolvovat.

„Bezpečnost až na prvním místě“

Úvodní kapitola se jí zde věnuje velmi důkladně. První třetina popisuje zásady prevence, výstroje a oděvu, druhá manipulaci s koněm ze země, třetí ze sedla. Mimochodem, taková malá bezpečnostní vychytávka, znáte tapaderos? Zkuste si termín třeba zadat do vyhledávače a hned pochopíte. Bezpečnostním uzlem (doufám!) umí koně přivázat všichni, kteří se okolo koní pohybují. Znáte ale dračí smyčku? Pokud ano, víte, jak s její pomocí uvázat koně bez nasazené ohlávky (viz strana 32)? Zajímavý je i popis bezpečného sesednutí ze splašeného koně.

Učení začíná imprintingem

Velmi pěknou kapitolou je „Zacházení s hříbětem a jeho výcvik“. Je zde uvedený vcelku podrobný návod, jak provést imprinting (=vtištění) u novorozeného hříběte (viz strana 90-91) první lekce nasazování ohlávky, vodění a uvazování. Zaujal mě tip na uvazování koně s pomocí pojistného lana uvázaného kolem trupu, který rozkládá tlak u koní, kteří u úvazu táhnou (viz strana 107).

Abyste zabránili zranění a pomohli hříběti se naučit, že na úvazu nemůže jen tak volně táhnout, uvažte ho za bavlněné lano, které bude mít okolo těla, takže většina tahu bude působit na jeho tělo, a nikoli pouze na hlavu a krk. Pokud zároveň použijete vlastní vazák upevněný do ohlávky, uvažte obě lana tak, aby více tahu působilo na lano okolo těla, a ne na vazák od ohlávky.“

Rychlokurz pro „zelenáče“

Bohužel ne každý má možnost pracovat s mladým koněm od jeho narození. Pro tyto případy Heather věnovala samostatnou část v kapitole o ročcích a dvouročcích. Dále v kapitole píše o prvních krůčcích koně na lonži a vedle jezdeckého koně. Tím se postupně dostává k práci ze země před obsednutím a k samotnému obsedání (viz strana 134).
Ještě před popis samotného aktu obsedání však Heather vkládá velmi užitečnou kapitolu o udidlech. Popisuje zde historii, rozdělení, tlakové body a podle mě to nejdůležitější – jejich PŮSOBENÍ. Na základě předaných informací pak radí s výběrem konkrétního udidla pro mladého koně a s jeho napasováním. Oceňuji zmíněné praktické tipy - například jak změřit šířku koňské huby pro výběr odpovídající délky udítka nebo jak si jednoduše ověřit správné vybalancování udidla. Prostor je zde věnován i alternativám k udidlům, konkrétně hackamore a sidepullu.

Plánování je základ aneb první lekce pod sedlem

A jsme zhruba v polovině knihy. První nasedlání, první stažení třmenů, první nasednutí – Heather připravila čtenáři „step by step“ pomocníka obsedáním v podobě velmi podrobného návodu. Pečlivý popis každého kroku i bezpečnostní tipy a rady, co dělat v případě problému nebo nouze. Její zásady jsou jasné – žádný spěch a zbytečné znervózňování. Člověk je zde v roli učitele, proto je zde více než na místě snažit se vysílat ke koni srozumitelné signály, které jej ubezpečí, že se nemá čeho obávat (viz strana 256 – 257).

„Pokud se kůň nechce rozejít, když ho požádáte, poproste pomocníka, aby ho několik kroků vedl, zatímco vy mu dáváte pobídku k pohybu vpřed. Pomocník mu může připnout vodítko k ohlávce, potom ho odepnout, když kůň vaši pomůcku pochopí…“

Krátké a sladké

Přesně takové by měly být podle Heather první vyjížďky. Klíčem je předvídavost jezdce, tudíž předcházení krizovým situacím. Kůň si udrží pozornost a dobrý dojem z „nového světa“ mimo svůj domov. Oceňuji snahu autorky vystihnout celý proces navykání novým věcem. Podle mě se jí to povedlo. Jednotlivé situace (jak přejít s koněm most, vodu či příkop) vždy vysvětlí a navrhne řešení, jak se s nimi vypořádat.
Následující kapitoly se věnují jednotlivým chodům koně, jejich ruchům a přechodům, později i práci na dvou stopách. Vysvětluje rozdíl mezi ustupováním na holeň a polovičním překrokem (jejichž rozdíl si plno jezdců neuvědomuje). Vše je završené úvodem do drezurního a skokového ježdění (jejichž náplň však není předmětem této knihy), nácvikem přepravy a nápravou koní zkažených.

Závěrečné slovo

Na úvod (závěru) si dovolím vyslovit kritiku. Týká se názvu knihy. Opravila bych jej, respektive ještě více zjednodušila, a to na „Výcvik koní“ nebo "Výcvik mladého koně". O chovu se kniha prakticky nezmiňuje. Nejsou tu žádné zmínky o požadavcích na ustájení či krmení, denním režimu koně vyjma kontaktu s člověkem, zdravotní prevenci apod. Vlastně ani nevím, jestli je tato absence na škodu nebo ne. Pokud by autorka plánovala zahrnout i chovatelské texty a být stále tak podrobná, kniha by musela minimálně zdvojnásobit svůj rozsah, což by znamenalo nějakých 1000 stran textu... Později jsem však zjistila, že je to pouze nedostatek v překladu názvu knihy, který v originále opravdu zahrnuje pouze výcvik, potažmo trénink. Heather totiž napsala druhou knihu ze stejné série, jež se věnuje pouze chovu.
Ale teď už k té chvále. Kniha je přehledná – od obsahu, přes samotné kapitoly, až po slovníček na závěr jsem se v textu snadno orientovala díky grafické úpravě textu a nadpisům.• Je čtivá – atraktivní zpracování tématu výcviku koně zvládla Heather na výbornou. Já jsem se u čtení nenudila, vlastně jsem se ani nemohla odtrhnout. • Je ilustrovaná – nevím jak vy, ale já si knihy o koních (včetně beletrie) nedokážu představit bez ilustrací. A ty se zde skutečně povedly! Vznikly rukou JoAnny Rissanen. Mimochodem, ilustrovala i zajímavou knihu The Horse Conformation Handbook (autorkou je taktéž Heather Smith Thomasová).• Je hardback – pevná vazba knihy je reprezentativnější, co si namlouvat.

Přečtení knihy doporučuji všem. I těm, pro které je na první pohled 500 stránek textu nemožné přečíst. Informace v knize obsažené přijdou vhod nejen majitelům mladých koní, ale i zkušeným jezdcům či chovatelům, kteří si již proces výcviku mladého koně sami vyzkoušeli.

vycvik a chovKniha je k dostání na www.konskeknihy.cz/vycvik-a-chov-koni--heather-smith-thomasova/