RECENZE: Výcvik a chov koní

vycvik a chov Hříbě je jako nepopsaný papír a vše sající houba. Stejně jako papír není po vygumování stejně bílý, ani houbu nevyždímáme do sucha. A takhle nějak je to i s mladými koňmi a jejich výcvikem. Na téma vyšlo v minulosti jen málo knih (například Výcvik mladého koně od Kerstin Diacont) a jsou beznadějně vyprodané. Výcvik a chov koní od Heather Smith Thomasové téma pojímá od A do Z, což možná málokdo tuší.

Sama mám doma desetiměsíčního hřebečka. Je to pěkné "éro" a každou mou nepozornost mi rychle vrací. Proto se takovým situacím snažím předcházet, a k tomu mi teď pomáhá i Heather. V 17 kapitolách knihy se postupně snaží představit všechny situace, které by měl kůň v rámci výcviku absolvovat.

„Bezpečnost až na prvním místě“

Úvodní kapitola se jí zde věnuje velmi důkladně. První třetina popisuje zásady prevence, výstroje a oděvu, druhá manipulaci s koněm ze země, třetí ze sedla. Mimochodem, taková malá bezpečnostní vychytávka, znáte tapaderos? Zkuste si termín třeba zadat do vyhledávače a hned pochopíte. Bezpečnostním uzlem (doufám!) umí koně přivázat všichni, kteří se okolo koní pohybují. Znáte ale dračí smyčku? Pokud ano, víte, jak s její pomocí uvázat koně bez nasazené ohlávky (viz strana 32)? Zajímavý je i popis bezpečného sesednutí ze splašeného koně.

Učení začíná imprintingem

Velmi pěknou kapitolou je „Zacházení s hříbětem a jeho výcvik“. Je zde uvedený vcelku podrobný návod, jak provést imprinting (=vtištění) u novorozeného hříběte (viz strana 90-91) první lekce nasazování ohlávky, vodění a uvazování. Zaujal mě tip na uvazování koně s pomocí pojistného lana uvázaného kolem trupu, který rozkládá tlak u koní, kteří u úvazu táhnou (viz strana 107).

Abyste zabránili zranění a pomohli hříběti se naučit, že na úvazu nemůže jen tak volně táhnout, uvažte ho za bavlněné lano, které bude mít okolo těla, takže většina tahu bude působit na jeho tělo, a nikoli pouze na hlavu a krk. Pokud zároveň použijete vlastní vazák upevněný do ohlávky, uvažte obě lana tak, aby více tahu působilo na lano okolo těla, a ne na vazák od ohlávky.“

Rychlokurz pro „zelenáče“

Bohužel ne každý má možnost pracovat s mladým koněm od jeho narození. Pro tyto případy Heather věnovala samostatnou část v kapitole o ročcích a dvouročcích. Dále v kapitole píše o prvních krůčcích koně na lonži a vedle jezdeckého koně. Tím se postupně dostává k práci ze země před obsednutím a k samotnému obsedání (viz strana 134).
Ještě před popis samotného aktu obsedání však Heather vkládá velmi užitečnou kapitolu o udidlech. Popisuje zde historii, rozdělení, tlakové body a podle mě to nejdůležitější – jejich PŮSOBENÍ. Na základě předaných informací pak radí s výběrem konkrétního udidla pro mladého koně a s jeho napasováním. Oceňuji zmíněné praktické tipy - například jak změřit šířku koňské huby pro výběr odpovídající délky udítka nebo jak si jednoduše ověřit správné vybalancování udidla. Prostor je zde věnován i alternativám k udidlům, konkrétně hackamore a sidepullu.

Plánování je základ aneb první lekce pod sedlem

A jsme zhruba v polovině knihy. První nasedlání, první stažení třmenů, první nasednutí – Heather připravila čtenáři „step by step“ pomocníka obsedáním v podobě velmi podrobného návodu. Pečlivý popis každého kroku i bezpečnostní tipy a rady, co dělat v případě problému nebo nouze. Její zásady jsou jasné – žádný spěch a zbytečné znervózňování. Člověk je zde v roli učitele, proto je zde více než na místě snažit se vysílat ke koni srozumitelné signály, které jej ubezpečí, že se nemá čeho obávat (viz strana 256 – 257).

„Pokud se kůň nechce rozejít, když ho požádáte, poproste pomocníka, aby ho několik kroků vedl, zatímco vy mu dáváte pobídku k pohybu vpřed. Pomocník mu může připnout vodítko k ohlávce, potom ho odepnout, když kůň vaši pomůcku pochopí…“

Krátké a sladké

Přesně takové by měly být podle Heather první vyjížďky. Klíčem je předvídavost jezdce, tudíž předcházení krizovým situacím. Kůň si udrží pozornost a dobrý dojem z „nového světa“ mimo svůj domov. Oceňuji snahu autorky vystihnout celý proces navykání novým věcem. Podle mě se jí to povedlo. Jednotlivé situace (jak přejít s koněm most, vodu či příkop) vždy vysvětlí a navrhne řešení, jak se s nimi vypořádat.
Následující kapitoly se věnují jednotlivým chodům koně, jejich ruchům a přechodům, později i práci na dvou stopách. Vysvětluje rozdíl mezi ustupováním na holeň a polovičním překrokem (jejichž rozdíl si plno jezdců neuvědomuje). Vše je završené úvodem do drezurního a skokového ježdění (jejichž náplň však není předmětem této knihy), nácvikem přepravy a nápravou koní zkažených.

Závěrečné slovo

Na úvod (závěru) si dovolím vyslovit kritiku. Týká se názvu knihy. Opravila bych jej, respektive ještě více zjednodušila, a to na „Výcvik koní“ nebo "Výcvik mladého koně". O chovu se kniha prakticky nezmiňuje. Nejsou tu žádné zmínky o požadavcích na ustájení či krmení, denním režimu koně vyjma kontaktu s člověkem, zdravotní prevenci apod. Vlastně ani nevím, jestli je tato absence na škodu nebo ne. Pokud by autorka plánovala zahrnout i chovatelské texty a být stále tak podrobná, kniha by musela minimálně zdvojnásobit svůj rozsah, což by znamenalo nějakých 1000 stran textu... Později jsem však zjistila, že je to pouze nedostatek v překladu názvu knihy, který v originále opravdu zahrnuje pouze výcvik, potažmo trénink. Heather totiž napsala druhou knihu ze stejné série, jež se věnuje pouze chovu.
Ale teď už k té chvále. Kniha je přehledná – od obsahu, přes samotné kapitoly, až po slovníček na závěr jsem se v textu snadno orientovala díky grafické úpravě textu a nadpisům.• Je čtivá – atraktivní zpracování tématu výcviku koně zvládla Heather na výbornou. Já jsem se u čtení nenudila, vlastně jsem se ani nemohla odtrhnout. • Je ilustrovaná – nevím jak vy, ale já si knihy o koních (včetně beletrie) nedokážu představit bez ilustrací. A ty se zde skutečně povedly! Vznikly rukou JoAnny Rissanen. Mimochodem, ilustrovala i zajímavou knihu The Horse Conformation Handbook (autorkou je taktéž Heather Smith Thomasová).• Je hardback – pevná vazba knihy je reprezentativnější, co si namlouvat.

Přečtení knihy doporučuji všem. I těm, pro které je na první pohled 500 stránek textu nemožné přečíst. Informace v knize obsažené přijdou vhod nejen majitelům mladých koní, ale i zkušeným jezdcům či chovatelům, kteří si již proces výcviku mladého koně sami vyzkoušeli.

vycvik a chovKniha je k dostání na www.konskeknihy.cz/vycvik-a-chov-koni--heather-smith-thomasova/