RECENZE: Kde to mého koně bolí

Chiropraxe, Kde to mého koně bolí? Renee TuckerKoně jsou zvířata, která nedávají bolest příliš najevo. Nekňučí, nevyjí, nechoulí se do klubíčka, když mají pracovat či běhat - oni pracují a běhají i přes bolest. Je to dáno jejich přirozeností: kůň, který by dal najevo, že ho něco bolí, bude ve stádě zdravých koní terčem zájmu případného predátora. Ten si totiž logicky vezme na mušku nejslabšího člena stáda. Koně se proto snaží tvářit, že je nic nebolí, že i oni jsou zdraví, silní a tudíž nezajímaví pro šelmu.

Tato přirozená a v přírodě velmi dobře upotřebitelná vlastnost je pro koně ve službách člověka naopak velkou nevýhodou. Mnozí jezdci a trenéři nepoznají, že kůň má nějaký zdravotní problém, že ho něco bolí, a chtějí po něm pohybové aktivity, jako od zdravého koně. Koně se snaží vyhovět a neremcají. Ale když musí pracovat, jak jim člověk nařizuje, snaží se vyhnout bolesti a bolavou část těla chránit tím, že začnou více a jinak používat zdravou část těla. Výsledek je jasný: pohyby koně začnou být trochu jiné. V tuto chvíli by si měl jezdec či trenér všimnout, že kůň „něčemu uhýbá“, a měl by to řešit. Protože pokud si toho nevšimne, začne být pro koně bolest nesnesitelnější a často se objeví problémy i na přetěžovaných, dosud zdravých částech těla. Kůň kromě změněného pohybu může změnit i chování. A lidé často říkají, že je „neposlušný, vzpurný, tvrdohlavý, škodolibý, že si vymýšlí“… A on přitom jen „křičí“ kolem sebe, že má bolesti a přes všechnu snahu nedokáže svému člověku vyhovět!

Chiropraxe, Kde to mého koně bolí? Renee Tucker, AtlasNaštěstí v dnešní době se stále více majitelů, jezdců a možná i trenérů zajímá o to, zda je jejich kůň skutečně spokojený, zdravý a v pohodě. Snaží se odhadovat podle jeho chování a pohybu, zda tomu tak je, nebo zda koně náhodou něco nebolí – a pokud ano, pak co ho bolí. Ale mnozí z nich to ani při velké snaze nedokážou spolehlivě poznat… Právě tady přichází kniha „Kde to bolí mého koně?“ se svou troškou do mlýna. Autorka, která je vystudovanou veterinářkou i koňskou chiropraktičkou a akupunkturistkou v ní velmi detailně popisuje, jak na základě poměrně jednoduchých vyšetření pohybového aparátu zjistit, kde má asi kůň problémy a jak by bylo vhodné postupovat, aby se jich zbavil.

Co nám tedy nová kniha nabízí?

Chiropraxe, Kde to mého koně bolí? Renee Tucker, AtlasJak sama autorka upozorňuje, tato kniha vám neřekne, jak problémy léčit, ale jak je poznat a jak dále situaci řešit - koho si pozvat na pomoc. A tento účel kniha splňuje velmi dobře. Nečekejte žádnou beletrii nebo dojímavé příběhy ze života (i když i ony tady jsou!) – kniha je napsaná spíš jako jasný a přehledný návod k praktickému vyšetření koně. Přesto je napsána čtivě. Co je ale důležité, že potřebné informace předává čtenářům srozumitelně a nezatěžuje je zbytečnými odbornostmi a detaily. Je graficky přehledně zpracovaná, takže se v ní čtenář velmi rychle zorientuje a může ji používat jako „pracovní text“ nejen doma v obýváku pro rozšíření svých obzorů, ale i ve stáji u svého koně. Pro laiky jsou přínosem i přehledné a srozumitelné kresby anatomie koně, pro všechny čtenáře pak názorné fotografie, které ukazují, jak se mají jednotlivá vyšetření provádět. Ale pojďme si zalistovat…

Kniha je členěná do dvou částí, na které navazují přílohy.

Chiropraxe, Kde to mého koně bolí? Renee Tucker, AtlasPrvní část je obecnější. Autorka v ní vysvětluje především to, co je to vlastně chiropraxe, jak funguje, s jakými pojmy a postupy se v ní pracuje. Ale nebojte se; pokud nejste příznivci tohoto typu ošetřování těla, vůbec nemusíte knihu zavírat. O chiropraxi jakožto léčebnou metodu tu nejde, autorka pouze využívá jejích postupů při vyšetřování těla koně a zjišťování, „kde ho to skutečně bolí“. Jde tedy o pohybování klouby a hmatání jejich pohybu či jiných reakcí koně. Na základě těchto vyšetření pak můžete říct, zda daný kloub má nějaký problém, zda tento problém má spíš řešit veterinář „tradičními“ veterinárními metodami, nebo je to více otázka pro fyzioterapeuta. Zda si vyberete právě chiropraktika nebo maséra, nebo jiného terapeuta, to už autorka nechává čistě na vás. V této části vám kniha jen dá pár tipů, jak poznat opravdu kvalifikovaného profesionála. Bohužel právě toto je v podmínkách ČR výrazně horší, než v podmínkách USA či Velké Británie, proto považuji tuto kapitolu spíš za povzdechnutí nad tím, jak to u nás ještě stále nefunguje. V první části knihy najdete i obecné návody k tomu, jak vlastně vyšetření pohmatem provádět, co hledat, popřípadě jaké příznaky vám vůbec řeknou, že je třeba koně vyšetřit!

Ve druhé části knihy už autorka seznamuje čtenáře s praktickým prováděním jednotlivých vyšetření, kterých je celkem 27. Tato část je rozdělená do čtyř sekcí pojednávajících o vyšetření jednotlivých částí těla: hlava a krk, předek, trup a záď. V každé sekci je pak přehledně představeno vyšetření jednotlivých kloubů dané části těla. Všechny návody k vyšetření mají stejnou strukturu, takže je snadné se v nich orientovat a navzájem je porovnávat:  Nejdříve vždy autorka napíše nějakou svoji životní zkušenost s vyšetřováním daného kloubu, poté popíše hlavní příznaky, které mohou ukazovat na to, že právě s tímto kloubem není něco v pořádku, pak seznámí čtenáře s funkci daného kloubu a uvede podrobný postup jeho vyšetření i posouzení nálezu. Nakonec vše vyhodnotí a navrhne, co by měl majitel dále podniknout – jaké části těla případně ještě vyšetřit nebo na koho se obrátit o další pomoc.

Chiropraxe, Tucker, diagramyV přílohách pak najdete seznam všech možných příznaků, které lze na koni pozorovat. U každého příznaku pak jsou vypsány odkazy na doporučená vyšetření těla, které byste měli provést, abyste našli jeho možnou příčinu. Nejčastější pohybové příznaky a postupy jejich řešení jsou zde dokonce zpracovány graficky, pokud by asi někdo neuměl číst souvislý text… Jsou zde také uvedené reference na autorku a odkazy na její další díla včetně webových stránek.

Kniha neplýtvá slovy, snad kromě prvních kapitol, kde autorka popisuje, jak veterinárně procitla a dala se na dráhu chiropraxe. Jedná se skutečně o praktický návod, podle kterého se naučí vyšetřovat svého koně každý, kdo bude chtít. A nemyslím tím pouze laické majitele koní a jezdce, ale i odborníky – veterináře, fyzioterapeuty, trenéry! Z tohoto hlediska je kniha skutečně velmi srozumitelná a názorná, ale také překvapivě informativní a praktická. Pokud se budete chtít naučit vyšetřit pořádně pohybový aparát svého koně, ukrojte si trochu času a jděte do toho! Její pořízení je prvním krokem být svému koni lepší majitel a třeba i jezdec a trenér!

MVDr. Dominika Švehlová (autorka recenze je překladatelkou knihy a zároveň vydala knihu Lonžování koně, která je k dostání ZDE)

chiropraxe_obalka_1000bPo úspěchu prvního vydání v roce 2017, které se vyprodalo během jednoho roku, kniha Kde to mého koně bolí vyšla v květnu 2020 v dotisku.

Na e-shopu www.konskeknihy.cz ji můžete zakoupit ZDE.