RECENZE: Snowman - osmdesátidolarový šampion

SnowmanJo, budete brečet. A hodně. Snowman je příběh, při kterém nezůstane oko suché - a můžete si říkat, že jste tvrdí jako skála, jak chcete.
Příběh osmdesátidolarového šampiona je nečím, co dokáže dát jakémukoli člověku od koní naději, že se všechna ta láska a péče může vrátit stylem, který připomíná onen "americký sen".

S nohama pevně na zemi je potřeba říct, že Snowman je skutečný kůň. Žil a taky zemřel (Nebudu vám nalhávat, že příběh skončí stylem Snowman"a byli spolu až na věky". Přeci jen vrchol Snowmanovy kariéry byl někdy v 50. letech 20. století. Na to, aby ještě pobíhal po pastvině, by už nestačil ani oficiálně nejstarší poník Teddy E. Bear, který se prý dožil 55 let.).

Podstata celého příběhu, který kousek po kousku složila americká autorka Elizabeth Letts, je poměrně jednoduchá: Neznámý chudý jezdec přijede na aukci koní pozdě, protože se mu rozbilo cestou auto. Stojí tam už jenom vůz, ve kterém jsou neprodaní koně mířící rovnou na jatka. Harry, jak se druhý hlavní hrdina příběhu jmenuje, žmloulá v ruce 80 dolarů a jednoho z koní - odřeného od chomoutu, ale s jiskrou v oku - přeci jenom koupí ... a to je Snowman, který pak zahanbí nejdražší koně Ameriky v parkurových závodech a vstoupí do síně slávy.

SnowmanJedno Harryho gesto a řidič odvede koně zpátky na korbu. Příběh by rychle skončil. Nejdřív děsivá jízda v tlačenici a o hladu. Pak krátký, drsný konec – střela z perkusní pistole do hlavy. Při té představě se Harry otřásl.
„Můžeš ho mít za osmdesát.“
Harry protočil panenky a v kapse promnul mezi prsty svitek bankovek. Za osmdesát dolarů mohl domů nakoupit spoustu jídla, spoustu balíků sena a pytlů obilí pro koně. Nebylo snadné představit si ženu, jak se asi bude tvářit, když zjistí, že utratil osmdesát dolarů a nemá nic než utahaného bývalého tažného koně. A přece na tom koni něco bylo. Harry se otočil a bělouš ho stále upřeně pozoroval ...

Příběh Snowmana je ale komplikovanější, než se může zdát. Zahrnuje i skákání přes ohrady s pneumatikou přivázanou ke krku, zranění, Harryho osobní problémy, ... Dalšími spoilery bychom jen ubírali na pozdějším zážitku. Každopádně se při čtení přistihnete, jak těm dvěma držíte v gauči palce, tají se vám dech napětím a skelným pohledem budete své druhé polovičce vyprávět, co se právě v příběhu děje.

Recenze knihy SnowmanAle abych s vámi mluvil na rovinu, můžete být i zklamaní. Pokud chcete snadný příběh, jednohubku na večer, rychlé dialogy, vaše ruce a oči pod tíhou 352 stran ztěžknou. Červená linka Snowmanova příběhu se totiž proplétá mezi střípky reality života koní a jezdců v Americe 50. let. Nebyl snadný a autorka nám dává pocítit kontrast mezi odstrčenými, týranými koňmi a těmi, kteří se v záři reflektorů a za mohutného potlesku nejbohatších Američanů předváděli při parkurových závodech.

Recenze knihy SnowmanAle pokud přistoupíte i na populárně-historickou hru textu Elizabeth Letts, budete se stejně dobře bavit. Dozvíte se i předtím netušené - třeba, že se v Americe jezdily běžně soutěže, kdy pouhé "oťukání" překážky znamenalo trestné body, a že výška překážky 180 cm nebyla ničím zcela neobvyklým.

Fotky, které v knize najdete, jsou samostatnou kapitolou, kterou nebudu zbytečně rozvádět. Snímky Snowmana, jak skáče přes bílou klisnu Lady Gray, nebo jak plave s třemi Harryho dětmi na hřbetě, jen dokazují, s jak silnou osobností koně se setkáváme.

Příběhem Snowmana skutečně žily miliony Američanů a ne nadarmo se říká, že inspiroval celé národy. O tomto tečkovaném běloušovi nedávno vznikl i dokument (trailer na https://www.youtube.com/watch?v=5EqFOcr-Fes), který sbírá ocenění po celém Americe, a Facebooková stránka americké knižní předlohy (https://www.facebook.com/eightydollarchampion/?fref=ts) má přes 66 000 fanoušků. Kniha získala ocenění NEW YORK TIMES BESTSELLER a byla vydaná mimo jiné v Rusku i Japonsku. A to už něco znamená, Harry.

Recenzi nelze ukončit jinak než slovy samotného Harryho de Leyera. Může se podobný příběh stát znovu?
„Koupit špičkového koně za 80 dolarů? Tahle doba je pryč,“ říká Harry. Ale pak se na chvíli zamyslí a dodá: „Ale ano, stát se to může. Stalo se to mně, proč by k tomu nemohlo dojít znovu?“

db