„Koně v pohybu“ od Gilian Higginsové – aneb dvě recenze v jednom

Dvě knihy, jedna autorka, jedno téma, ale pokaždé trochu jinak. Navíc první „díl“ už téměř vyprodaný. Jak se vyznat ve dvojici knih Koně a jejich pohyb a Pohyb a výkon koně – anatomie? Bude nám jedna bez druhé, chcete-li druhá bez první, k něčemu? Napovědět by vám mohly následující řádky.

Kniha první: Koně a jejich pohyb

kone a jejich pohybDá se říci, že každá z knih je napůl uměleckým dílem. Čtenáři předkládá obrazy, které nejsou na plátně … jsou přímo na koňském těle! Podnázev knihy „Unikátní vizuální průvodce …“ je proto výstižný. Gillian na 152 stránkách ukazuje netradičním způsobem anatomickou stavbu a pohybové mechanismy koňského těla jednoduše tak, že vše namalovala na živá zvířata. Přečíst a pochopit úvodní část knihy je nezbytným předpokladem pro porozumění zbylým dvěma částem knihy. Gillian velmi podrobně vysvětluje základní anatomické pojmy svalové a kosterní soustavy, které se nejvíce podílí na utváření mechaniky koňského pohybu.

„Abychom pochopili, jak se koně pohybují, musíme dobře znát jednotlivé části, které tvoří kosterně-svalovou soustavu.“

Druhá část se věnuje pohybu. Úvodní informace přibližují samotnou práci svalů (např. kontrakce nebo řetězovou reakci) a pohybové vzorce, které koně vykonávají zcela přirozeně, bez působení či přítomnosti člověka. Zajímavá je třeba kapitola o funkci ocasu, jenž je důležitým komunikačním prostředkem mezi koňmi i rovnovážným prvkem, když dělají rychlé a nepředvídatelné pohyby. Navazující stránky zmiňují pohybově-anatomické souvislosti jízdy na koni. Jaké jsou nesprávné pozice krku, co se děje během letové fáze skoku, proč je kůň křivý a jak stabilizovat jádro trupu. Nejen na tyto otázky najdete odpověď.

„Pro mladého koně představuje izometrické držení krku v neměnné pozici vyčerpávající svalovou práci. Důležité jsou časté přestávky. Jakmile se kůň začne vrtět a být neklidný, přestaňte, ať děláte cokoli, a dovolte mu, aby se protáhl.“

Třetí, závěrečná část je dle mého názoru z praktického hlediska nejpřínosnější. Pojednává o častých problémech vyskytujících se nejen u pohybově vytížených sportovních koní, ale i u rekreačních jezdců, a zmiňuje tipy na konkrétní cvičení. Za klíčovou kapitolu vnímám úplně tu poslední s názvem Praktické úvahy. Ta věcně spojuje obecně známé informace o ustájení, transportu či výběru sedla s vlivem na pohyb.

„Kůň není schopen plánovat dopředu. Nemá v hlavě ‚nevychované‘ nebo ‚hloupé‘ myšlenky. Když je vystrašený, zmatený, něco ho bolí nebo se cítí nepříjemně. Prostě jenom reaguje na situaci na základě instinktu ‚uteč, nebo bojuj‘. Dlužíme svým koním to nejlepší možné prostředí, ve kterém se mohou rozvíjet.“

Kniha druhá: Pohyb a výkon koně – anatomie

pohyb a vykon koneTeď nedržíme v ruce druhý díl, ale spíš volné pokračování. I tato kniha stojí na stejném geniálním nápadu – malbě na koňské tělo. Ve 12 kapitolách tentokrát autorka představuje jednotlivé orgánové soustavy koňského těla. Čtenář se postupně dozvídá, jak jednotlivé soustavy pracují a ze kterých orgánů jsou složené. Na příkladu endokrinní soustavy (= soustava žláz s vnitřní sekrecí) jsou nejdříve popsány jednotlivé žlázy jak morfologicky (čili jak vypadají), tak fyziologicky (jejich funkce v organismu). Na závěr kapitoly se podle mě nachází nejdůležitější část, a to je využití zmíněných poznatků v praxi. V souvislosti se zmíněnou endokrinní soustavou se dočtete například o vztahu mezi hormonem adrenalinem a tréninkem koně:

„U déletrvající námahy, při soutěžích nebo při zvýšené intenzitě tréninku, jsou do nadledvinek vysílány nervové impulsy, žlázy začnou do krve vylučovat adrenalin a ten přispěje k tomu, že kůň dokáže dlouhodobě vynaložit značné úsilí.”

„Endokrinní systém můžeme trénovat postupným vystavováním koně různým vjemům, které podněcují tvorbu adrenalinu a kortizolu. Lze toho dosáhnout např. přiváděním koně do nepředvídatelných situací třeba na vyjížďkách, při jízdě v přepravním boxu, účastí na veřejném tréninku nebo při kursech tzv. koňských agility. Podobnou výukou procházejí i policejní koně.”

Skutečnost, že je kniha bohatě ilustrovaná, dokládá na každé stránce přítomnost tří i více fotografií vztahujících se k rozebíranému tématu. Výjimečnost však celé knize dává zachycení malby na koňské tělo a schematičnost. Úplně jednoduše – vidím, kudy vede krční páteř (nevede podél hřebene krku, jak si laici často myslí) a jak obrovská jsou koňská játra. V každé kapitole jsou jednotlivé orgány a anatomické celky nakreslené nejen na stojícím koni, ale i v jeho pohybu. To dává pohledu na koňskou mechaniku pohybu zcela jiný rozměr.

Kniha je napsaná tak, že i laik by měl snadno pochopit, „jak to v tom koňském těle vlastně vypadá a funguje“. Naproti tomu, občas se v knize vyskytují odborné veterinární termíny, které jsou vzhledem k velmi obecnému zaměření knihy pro průměrného čtenáře bez významu. Například temporomandibulární kloub (= čelistní kloub), atlanto-okcipitální skloubení nebo Wolfův zákon. Na konci knihy je však slovníček pojmů. Přítomnost jedinečných kreseb na koňském těle dělá z jinak obyčejné učebnice koňské anatomie zvláštnost na trhu s encyklopediemi o koních. Myslím si, že je nejen vhodnou četbou pro zvídavé majitele koní a jezdce, ale zejména pro studenty proto, že novou a neokoukanou formou prezentuje koně po jeho anatomické stránce.

ANATOMIE vs. POHYB

Kniha Koně a jejich pohyb byla autorkou vydaná jako první, Pohyb a výkon koně – anatomie následovala. Já zcela otevřeně doporučuji číst knihy v opačném pořadí. Čili nejdříve se komplexně seznámit s koňským tělem, protože vykonávání pohybu tvoří pouze jeho část, a na tuto knihu navázat POHYBEM, který jen dále rozvíjí jednu konkrétní anatomicko-fyziologickou oblast, kterou zastupuje právě koňský pohyb. Při porovnání, z obou knih je jednoznačně POHYB knihou více praktickou, ačkoli i u ANATOMIE se praktickému využití věnuje každá ze zmíněných 12 kapitol a nelze jí nařknout z pouhého výkladu v praxi nevyužitelných faktů. Při úvahách nad tím, kterou z knih upřednostnit, zní má rada takto:

Pokud hledáte zcela konkrétní informace, doporučení na cvičení nebo je vašim cílem porozumět koňskému pohybu z pohledu kosterně-svalové soustavy a zároveň máte povědomí o koňské anatomii a jejích základních pojmech, přečtěte si POHYB.

Pokud Vás zajímá pohled na koňské tělo jako komplex, investujte do ANATOMIE. Seznámí Vás s jednotlivými koňskými orgánovými soustavami (tedy nejen s kostmi a svaly) a zároveň přinese praktická doporučení.

Na obou knihách oceňuji:
- Schematičnost a výstižnost kreseb -> Na obrázku vidím to, o čem čtu.
- Mnoho, ale opravdu mnoho fotografií

Za nevýhody naopak považuji:
- Špatné grafické členění v jednotlivých kapitolách -> Občas jsem se ztratila v textu a nevěděla, který z článků navazuje.
- Pevná vazba knih -> Protože se v knihách neustále vrací zpět, lépe by se mi listovalo knihami s paperback vazbou.

O autorce knihy:
Autorka Gillian Higginsová je nejen veterinární a lidskou terapeutkou, závodní jezdkyní a trenérkou, ale i vášnivou umělkyní. Je také zakladatelkou organizace Horses Inside Out, která vzdělává zájemce jak v Británii, tak i po celém světě. Odkaz na její web je zde: http://www.horsesinsideout.com. Video, které Vás naláká na vzdělávací kurz je zde: https://youtu.be/zLkmVVKF17I. Za povšimnutí stojí, jak Gillian po koních kreslí a o čem tato kniha vlastně pojednává. Spoluautorkou je Stephanie Martinová, která se postarala o textovou korekturu a fakt, že jsou knihy velmi čtivé a poutavé.

2x knihaKnihu Koně a jejich pohyb si na e-shopu www.konskeknihy.cz můžete koupit ZDE (do vyprodání zásob, nakladatel již neplánuje dotisk)

Kniha Pohyb a výkon koně - anatomie je k dostání na našem e-shopu ZDE