RECENZE: Somatopsychologie koní 2

somatoKdyž jsem recenzovala první díl Somatopsychologie, ještě jsem netušila, že se chystá pokračování. Byla jsem zvědavá, jestli autorka své myšlenky dál rozvine. Zůstalo totiž hodně nezodpovězených otázek. Už obálka druhého dílu slibuje velmi zajímavý obsah – nemoc jako volání koně o pomoc.

Autorka knihy je chiropraktička, veterinářka i zkušená "koňařka", takže své myšlenky dokládá na příbězích ze své praxe. Kdo zná příspěvky, práci nebo knížky MVDr. Heleny Pokorové, určitě ví, že se na svět nedívá jenom skrze vědecké poznatky, ale hledá hlubší souvislosti ve všech sférách. Pokud si ale knížku zakoupíte s očekáváním odborné studie, bude možná zklamaní (nebo dost možná příjemně překvapení!).

Tady vlastně ani vůbec nejde o koně…

Rady, příběhy a cvičení obsažené v knize jsou naprosto univerzální. Stejný užitek z nich bude mít pejskař, milovník koček i člověk, který zvířata vůbec nemá. Jistě každý slyšel jednu z těch vět, že „nemoc začíná v hlavě“. Já sama tomu věřím, zažila jsem to na vlastní kůži u sebe i u lidí v mém okolí. Četla jsem tedy podobnou literaturu a musím říct, že Somatopsychologie koní 2 je doopravdy velmi zajímavá. Rozšiřuje myšlenku toho, že naše nemoc může mít psychosomatický původ i na naše zvířecí kamarády - my jim můžeme tu nemoc nevědomky způsobit, a stejně tak být těmi, kteří je dokážou zase vyléčit.

Koně (kočky, psi,…) zrcadlí nás samotné. Jaká matka, taká Katka (To říkával i náš veterinář. Naše českomoravská belgička se jmenovala Katka a byla srdcová záležitost mojí maminky, všechny bolístky prožívaly spolu.). Znáte to, někdy bojujeme s nějakým neduhem a zdá se, že jste vyzkoušeli už všechny možnosti. Vyzkoušeli jsme veterináře, zubaře, chiropraktika, masáže, podkováře, no snad všechno, a kůň pořád z nepochopitelných důvodů kulhá.  Potom tu zůstává ještě jedna možnost: Hledat příčinu v sobě, v nějakém širším kontextu, najít hlubší význam, a s tím se vypořádat.

„Čemu vzdorujeme, přetrvá. Čemu se postavíme, zmizí.“
(citace z úvodu knihy)

Co mě velmi zaujalo je, že se Helena Pokorová i jako odbornice ptá „o svolení“, jestli smí zvířecího pacienta léčit. Zarazilo mě, když vyprávěla příběh greyhounda Arona (autorka začínala nejdříve u psů, než přešla ke koním). Byl to pes v dostihovém důchodu s amputovanou zadní končetinou. Postupem času u něj nastaly potíže - chodil jen stěží, bolela ho záda. Helena mu od bolesti pomohla. Aron se začal chovat jako mladé zvíře, dováděl, sršel energií… Jenže si následně zpřetrhal vazy a musel být utracen. Na smutném příběhu Arona je vysvětleno, že někdy je lepší do běhu okolností nezasahovat. Kdyby nebyl Aron uzdraven, mohl být jeho život delší.

Obdobných příběhů je doopravdy mnoho. Skládá se z nich celá kniha, každý má jiné poučení a zamyšlení. Mohla bych vyprávět dál, ale nejlepší bude, když si je přečtete sami.

Nesuď knihu podle obalu…

Zprvu mě překvapilo úplná změna provedení knížky. Obálka zůstala jednoduchá, písmo bezpatkové, ale jinak se změnilo skoro všechno. Formát knížky je A6 (a kdo si pod tím neumí nic představit jako já – má velikost asi jako školní notýsek). Písmo je menší, fotografie nahradily ilustrace, což je pro mě docela zklamání. Roztomilé kresbičky jsou fajn, ale raději vidím něco skutečného, z čeho si můžu něco vzít. Kresby zabírají prostor pro nové informace a nemají pořádně žádnou funkci. Jsem z těch, co soudí knihu podle obalu. Dávám na estetickou stránku. Je mi líto, že vzhledem k ceně je provedení prostě odfláklé, ale zase apeluji na čtenáře – nenechte se tím odradit! Důležitý je obsah, a ten za to stojí.

Obsah knihy

Kniha je velmi členitá, dělí se na části, kapitoly a jejich podkapitoly. Abyste věděli, na co se těšit, zde je seznam částí a kapitol:

Část první
Vliv terapeuta
Vliv majitele
Vliv koně
Shrnutí
Část druhá
Umění naslouchat řeči koní (schopnost prožívat přítomný okamžik)
Rovina ve které nejčastěji dochází k uzdravení
Část třetí
Cvičení
Část čtvrtá
Prosba o svolení
Léčba
Ukončení léčby
Část pátá
Poděkování

Můj osobní názor

Ze začátku jsem byla s hodnocením knížky trošku na vážkách. Vůbec jsem nevěděla, jak to pojmout. Somatopsychologie 2 se naprosto vymyká ostatním svazkům o koních, které jsem četla. Pohybuje se čistě na duchovní úrovni a něco takového se hrozně špatně hodnotí. Zklamalo mě provedení, předtím jsem si vychvalovala velké písmo u prvního dílu, pohodlnost a vzdušnost pro čtení. Jednoduchá obálka byla naprosto vyvážena čtenářským komfortem. Teď mám před sebou doopravdy malou knížečku, ale myslím si, že při větším písmu a formátu by byla možná tlustší než první díl. Cena zůstala přibližně stejná. Dalším nedostatkem je pro mě ledabylá korektura, protože při ní něco korektorovi sem tam uteklo. Ale když opomenu tohle, tak se mi kniha líbí. Autorka se vypsala, její styl je ladnější, lépe se čte. Přináší nové informace, myšlenky, a to je pro mě zásadní. S rukou na srdci myslím, že něco takového na knižním trhu chybělo.

Shrnutí

+ vypsanější autorka
+ univerzálnost