TOP20 koňských knih za rok 2019

Divka_cte_s_konem_300Nejprodávanější knihou o koních loňského roku je Lonžování koně. Alespoň podle statistik webu konskeknihy.cz, který od roku 2016 dobu nabídl přes 100 titulů o koních a jezdeckém sportu včetně 16 vlastních titulů pod taktovkou nakladatelství Arcaro. Nyní zveřejňuje TOP20 prodejnosti s komentářem Daniela Burdy.

Podle něj není žebříček překvapivý. „Knihy v první desítce jsme většinou exkluzivně vydali pro konskeknihy.cz a některé ani nenajdete v běžné síti knihkupectví. Jde třeba o Lonžování koně nebo Konejšivé signály. Také Ventura je pouze v prodejnách Kanzelsberger. Většina zájemců proto směřuje k nám,“ vysvětluje majitel webu a dodává, že přímý prodej umožňuje nakladatelství Arcaro vydávat stále další tituly o koních, přestože jde o velmi úzké téma. Velký zájem je hlavně o publikace pro chovatele, kteří s koňmi vůbec nesportují a mají je jen pro radost. „Cokoli o práci ze země, přirozené komunikaci s koněm nebo něčem alternativním zkrátka táhne. Vždycky žasnu, jak velký zájem je o tenkou knížku v Harmonii s koněm. Lidé jí chtějí mnohem víc než celobarevnou, tak desetkrát těžší a mnohem větší knihu od Montyho Robertse. Lidi taky láká cokoli alternativního jako je třeba Somatopsychologie koní.“
Arcaro navzdory současné situaci připravuje nové knihy – letos vyjde celobarevná publikace o venkovním ustájení koní a také kniha věnující se pouze kopytům a jejich úpravám. Detaily zveřejníme v příštích dnech. V přípravě je také několik dotisků starších a velmi žádaných publikací. „Jako první přijde na řadu trojice Restart koně, Kde to mého koně bolí a Fitness pro jezdce. Z tiskárny nám přijdou v květnu. Před Vánoci se nám snad podaří dotisknout i Dokonalou rasu. Vše je v běhu a musíme pečlivě v současné ekonomické situaci zvažovat, kam peníze investujeme. Moc si teď vážíme každé prodané knihy. Jsme rádi, že nás zákazníci neopouštějí, přestože současná omezení kvůli koronaviru ekonomice neprospívají,“ dodává Daniel Burda.

TOP20 2019

1. Lonžování koně (12% prodejů)
Lonzovani_kone_200Nové vydání knihy vydané původně nakladatelstvím Montanex bylo hodně očekávané. Doteď mne nepřestává překvapovat, že jsme na zdánlivě úzce zaměřené téma dokázali vydat (a autorka napsat!) naši nejobsáhlejší knihu – má 384 stran, přes 400 fotografií a kreseb a váží 1,3 kilogramu! To hlavní jsou samozřejmě informace a snaha, abychom koně nehonili jen dokola a vyvazování používali správně a s mírou. Naším záměrem je dostat knihu i do zahraničí, protože je to unikátně ucelený materiál, který bude použitelný ještě mnoho let.

2. Cesta k jemnosti (10% prodejů)
Cesta_k_jemnosti_200Mark Rashid před lety uchvátil nejen české čtenáře knihou Koně nikdy nelžou. Kdo ji četl, ví, že její obsah nabádá spíš k zamyšlení. Nedávná novinka Restart koně dává naopak velmi podrobné návody pro práci s koněm. Cesta k jemnosti je „něco mezi“. Je sice psaná trochu zvláštně (Mark vysvětluje, jak mít jemnou ruku i pomocí fyzikálních zákonů, šíbování vlaků nebo aikida), ale je právě proto snadno pochopitelná a pomůže nejenom westernovým jezdcům. Jemnou a citlivou ruku přeci chceme mít všichni. A u téhle knihy prozradím také jedno nakladatelské tajemství. Kniha má jen 128 stran, a aby to nepůsobilo, že jde o brožurku, dali jsme ji tvrdé desky, přebal a dovnitř nadýchaný papír. V knihovně se teď o to lépe vyjímá.

3: Konejšivé signály a řeč těla u koní (9% prodejů)
Konejsive_signaly_200Část čtenářů knihu trochu strhala za to, že v češtině vychází černobílá. Ale protože jde o jakýsi obrazový slovník koňské řeči a výraz koně nedělá barva, nakonec se nás většina zákazníků zastala. Je to publikace pro širokou koňskou veřejnost, ale potěší hlavně hobby jezdce, kteří mají blízko k „pozitivce“. Nenechte se ale mýlit, že tam nenajde své zkušený koňák – začne si totiž všímat detailů. Třeba já se utvrdil v tom, že když se můj arab zbrkle válí, je to známka počínajícího stresu. A věděli jste, že natočení zadkem nemusí být útok, ale naopak nezájem o konflikt? Tohle autorka vysledovala při studii 200 různých videozáznamů koňského chování.

4. Ventura – příběh olympijského vítěze
Ventura_200Pro nás je tahle kniha klenotem loňského roku. Je krásná nejenom přebalem se zlatou ražbou, ale především tím pronikavým pohledem Františka Ventury. Z celého textu je cítit jistý glanc doby, dobového kavalírství a při jejím čtení zároveň nejeden z nás upíná zraky k příští letní olympiádě a šancím našich jezdců. Velký obdiv patří vnučce pana Ventury, Evě Stehlíkové, která celý rukopis přepsala. Kniha je sestavená lehce netradičně – jednak je tam jako červená nit příběh cesty do olympijského Amsterodamu, pak jsou tam ale vložené strany s Venturovými zápiskami ohledně dobových pravidel soutěží či postřehy z jiných závodů. Ventura sám občas vládne suchým humorem a čtení si užijete.

5. Fitness pro jezdce (vyprodáno, dotisk květen 2020)
Fitness_jezdce_200Chcete po koni, aby makal, tak makejte taky! Kniha představuje 52týdenní tréninkový plán pro jezdce. Všechny cviky jsou dělané tak, aby byly co nejpodobnější těm při jízdě na koni – trénujeme tak svalovou paměť. Ale chce to velké odhodlání, po každém cvičení jste mokří od hlavy až k patě. Ostatně autor vyznává přístup „Když už nemůžeš, teprve začínáme s tréninkem“. Knížku dotiskneme!

6. Snowman (#1 New York Times bestseller)
Snowman_200Srdcovka! Už jsem ten příběh v kostce říkal snad tisíckrát – na veletrzích, přátelům, v článcích. Ale ve stručnosti: Už stál na vozu na jatka, když ho Harry zachránil. Pak skákal přes ohrady s pneumatikou na krku, aby ho opět našel. Nakonec spolu v 50. letech vyhráli nejvyšší americké závody a byli ztělesněním "amerického snu". Takový byl Snowman. Takhle kniha stojí za přečtení a věřte, že si na konci pobrečíte. Navíc autorka Elizabeth Letts přináší čtenáři i něco navíc – obrovské množství historických fakt, aniž by tím utrpěl strhující příběh. A také ji mám rád kvůli přebalu, který jsem ručně vykoloroval z původní černobílé fotky a, snad mi to odpustíte, ta obloha není z padesátých let. Je to obloha vyfocená nad výběhem s mými koňmi. Někdy pro výsledek musíme trochu kouzlit.

7. Diagnóza – schválení kopyt (vyprodáno, nakladatel zanikl)

8. Průvodce spřežením
Sprezeni_200To si tak jdete na oběd na závodech a narazíte na budoucího autora knihy. „Víš, že Mikeš taky píše knížku?“ A takhle to začalo. Za Průvodce spřežením jsem moc rád proto, že jsme přinesli ucelenou, velmi přehlednou a levnou příručku, která je pro všechny – ať už chcete jen zapřáhnout a jet do lesa, nebo vyrazit časem na závody. Vladimír Štursa je navíc zkušený praktik a člověk, který Arcaru nezištně pomáhá růst už jen tím, že kam jde, tam naše knihy propaguje. A vy se na něj kdykoli můžete při čtení knihy obrátit, aby vám přijel poradit osobně.

9. V harmonii s koněm
V_harmonii_200Opravdu dlouho jsme se podivovali, proč tenká brožovaná kniha tolik „jede“. Ano, má výborný název. Ten třeba prodal celý náklad titulu Kdyby koně mohli křičet nakladatelství Brázda nebo náš Restart koně. Ale u knihy V harmonii s koněm pořád platíte 249 korun za 64 stran a jste nadšení!? Vše nám došlo, až když jsme přinesli obsáhlou recenzi, kterou se táhne tato myšlenka: „Nikdy koně neodrazujte, neponižujte a nekritizujte – důvěřujte mu. Pokud se něco nepodaří, buďte tolerantní a odpouštějte. Prožívejte s koněm i neúspěchy, buďte s ním, abyste opravili nesprávné chování, ale zbytečně se k chybám nevracejte. Garantuji vám, že postupem času vybudujete neuvěřitelné přátelství.“ Ta kniha nás zkrátka velmi snadno přesvědčí, abychom neusnuli na vavřínech, stále se učili a především byli našemu koni partnerem a přítelem.

10. Čistá mysl: Čistá jízda
Cista_mysl_cista_jizda_200Z téhle „věčně vyprodané“ knihy si lidé nejdřív dělali legraci. Snad proto, že jsme na počátku po jejím vydání v roce 2016 použili animovanou reklamu, kde jezdkyně krásně skákala doma, ale na závodech se jí nedařilo kvůli stresu. Že by se lidé styděli, že se přesně v tomhle viděli? Komentáře ke knize byly ve stylu: „Potřebuju snad psychologa, abych jezdila na koni?“. Nakonec jsme ukázali jinou silnou stránku knihy, a to učení se větší koncentraci (např. pomocí vizualizací před závodem), soustředění a nastavení stavu dokonalého splynutí duší při závodu. To, že nás kniha naučí zvládat lépe stres a neúspěchy, ale také její skvělou devizou. A rozhodně se nemusíme stydět za to, že takovou pomoc potřebujeme. Mimochodem, v žebříčku prodejnosti na konskeknihy.cz od roku 2016 do letoška je tato kniha absolutní #1.
U druhé desítky už pouze heslovitý komentář.

11. Somatopsychologie koní 2
Volné pokračování jedničky, která je na 19. místě. Hodně duchovní, hodně alternativní.

12. Restart koně (vyprodáno, dotisk květen 2020)
Jedna z mála knih horsemanshipu, která dává jasné návody, jak řešit problém – třeba, když nemůžeme svého koně chytit.

13. Správný režim
Podceňovaná kniha s nevhodně zvoleným názvem. Kdo za ním stojí? Já! Původní název „Sportovní kůň“ mi přišel příliš fádní. Kniha je přitom plná konkrétních tréninkových postupů a rad, jak dostat z koně maximum a přitom ho nepřetěžovat.

14. Poznej svého koně
Hempfling je stálicí, kterou nám do Česka přineslo nakladatelství Brázda. Tančí s koňmi a je trochu zvláštní. A kurz u něj stojí v přepočtu asi 100 tisíc. V téhle knize zjistíte, jaký typ koně máte a co s tím dělat. Povah je prý 26.

15. Pohyb a výkon koně – anatomie
Geniálně vymyšlený koncept knihy. Všechno zkrátka autorka na koně namalovala. Ono se to navíc pěkně hýbe a roztahuje, jak kdybyste měli do koně „okýnko“.

16. Česko-německo-anglický slovník jezdectví a vozatajského sportu
Nově dotisknuté a hlavně praktické pro kohokoli, kdo jezdí na koni v zahraničí. Co říct víc …

17. Péče o starého koně
Fenomén -cetiletých koní je na vzestupu. Lidé si je cíleně kupují, starají se o ně. Tahle úžasná věc dala vzniknout knize, kterou potřebujeme vlastně všichni. Krmení, péče, wellness program, specifika stáří, … Je tam všechno!

18. Horsemanship podle Clintona Andersona
Trochu kontroverzní muž, který vyžaduje od koně respekt. Kniha přináší ale obrovské množství zajímavých cviků, které s koněm můžete dělat.

19. Somatopsychologie koní 1