RECENZE: Péče o starého koně

Stary_kun_obalka_predni_web„Jste tak mladí, na kolik se cítíte!“

Tato kniha se věnuje opomíjenému tématu, co se knižního zpracování týká. Přitom stárnutí přichází vždy a u každého zvířete (pomineme-li případy, kdy bohužel jeho životní cesta končí dřív). Pojďme tedy našim koním vrátit alespoň část jejich prokázané služby vůči nám za pomoci knihy Péče o starého koně. V životní etapě, ve které nás skutečně potřebují. A učiňme je zdravější, spokojenější a… šťastnější.

Autorka Claudia Jung je fyzioterapeutka (nejen) koňských veteránů. Staří koně podle ní vyžadují specifickou péči a přístup. Nároky koní, jimž se kniha věnuje, jsou rozděleny do několika oblastí. Jedná se o kapitoly pojednávající o známkách stárnutí, správném krmení, ustájení, wellness, cvičení a posledním rozloučení.

Yin, Qi, Shen

První z šesti oblastí nazvaná „známky stárnutí“ velmi zdařile popisuje fyziologické a morfologické změny stárnoucího koňského těla. Autorka je věcná a stručná. Přitom však sděluje podle mě vše potřebné, navíc pěkně zasazené do kontextu dalších informací. Je zde jednoduchý a dobře srozumitelný popis onemocnění či syndromů, které starým koním hrozí. Jedná se například o artrózu, Cushingův syndrom, podotrochlózu či oční zákaly. Pro zajímavost, víte, proč mají starší koně tak propadlé nadočnicové jamky? Já už to vím! Je to způsobené pomalým ustupováním „dočasného“ svalu. Jedná se o sval spánkový (lat. M. temporalis, temporalis = dočasný) a jeho ustupování u koní je zcela přirozeným procesem.

Tradiční čínská medicína, jakožto součást alternativní medicíny, se vyznačuje svým holistickým přístupem. Znamená to, že se k problému snaží přistupovat celostně, komplexně. Nezabývá se jen jedním problémem a dále bere v potaz psychiku jedince. Je velmi dobře aplikovatelná i na koně. Claudia několikrát doporučuje klasickou léčbu doplnit akupunkturou, bylinnou léčbou nebo (nejen z mého pohledu) kontroverzními homeopatiky.

Nakrmit tělo i duši aneb oko také krmí

Claudia hned v první větě kapitoly o krmení starých koní uvádí, že se věda této problematice příliš nevěnuje. Tím si nejsem úplně jistá. Každopádně nabídka krmných směsí a doplňků pro starší koně široká je. Ale kdyby nebyla, tato kapitola přináší konkrétní návod, jak starému koni krmnou dávku sestavit, včetně vzorových „jídelníčků“ s číselnými hodnotami stravitelné energie. Tyto návody jsou velmi šikovné. Majitel samozřejmě musí vše přizpůsobit svému konkrétnímu koni, ale jako odrazový můstek a inspirace přijdou více než vhod. Proto i já už kupuji „ingredience“ a vymýšlím recept hřejivého mashe pro své koně na zimu.
V minulosti bylo pravidlem, že energetické nároky se u staršího koně propadají přibližně na 80 %, spolu s tím, jak se mění nároky na udržování. Novější studie ukázaly, že energetické nároky se kvůli méně efektivnímu trávení ve skutečnosti zvyšují v závislosti na plemeni až o 20 %.

Po zajímavém čtení o krmných dávkách a jejích složkách doporučuji přeskočit str. 44-46 o „severních a jižních“ koních. Autorčino rozdělení koní do čtyř typů dle klimatických regionů není ani tak zjednodušené, jako podle mě úplně zcestné. Dále rozlišení islandského koně a islandského ponyho nechápu, když se jedná o to samé plemeno. A co je prosím chladné a teplé podnebné pásmo?

Vidět rukama

To, že je Claudia fyzioterapeutka a náplní její práce jsou také masáže, dokládá rozsáhlá kapitola o koňském wellness. Předkládaná masážní doporučení jsou aplikovatelná nejen na staré koně. Masáž třením, technika drhnutí, claw hands masáž či léčba teplem. Veškeré postupy jsou snadno srozumitelné a už se těším, až je vyzkouším i na svých koních (ačkoliv nejsou staříci). Kapitolu završuje zmínka o alternativních léčebných postupech, které vyžadují přítomnost odborníka – homeopatie, magnetoterapie, akupunktura a akupresura. Mrzí mě, že autorka nepíše podrobněji o dalších léčebných metodách, což jsou vodoléčby či terapie světlem.

Pohyb je život a poslední sbohem

Stáří koně neznamená jej vypustit na pastviny a dát mu sbohem. Úměrně zdravotnímu stavu je více než žádoucí koně stále zaměstnávat. Ať už pod sedlem na vyjížďkách či lehkou jízdárenskou prací nebo na ruce. Pro případy na ruce Claudia zmiňuje několik možností pohybování koní – trail s bariérami či barely, práci na dvou lonžích nebo procházky. Závěr patří vzorovému týdennímu tréninkovému rozvrhu pro staré koně.
„Čím lépe je kůň natrénovaný, tím rychleji reagují receptory a pomaleji se projevuje únava. V případě nečinnosti se receptory stávají latentními. Pro staršího koně tedy méně cvičení znamená větší nebezpečí zakopnutí a zranění.“
Úplně poslední kapitola pojednává o smutné záležitosti, která je však součástí života každého koně. Autorka zmiňuje důležitost naší mentality při správném rozhodování o odchodu koně.

Pár slov na závěr

Kniha je určená majitelům či ošetřovatelům starých koní. Já nejsem jedno ani druhé, a přesto její četba stála za strávený čas. Proč? Protože se stručnou a čtivou formou zabývá opomíjeným tématem stáří u koní. Kniha je poměrně útlá, o fotografie a ilustrace tu není nouze. Dále je příjemně věcná – zmiňuje vše podstatné, úzce zaměřené na starší koně, předkládá konkrétní tipy a návody. Za každou kapitolou je uvedený kontrolní seznam. Její přečtení tudíž vřele doporučuji všem, například zmíněné zdravotní komplikace a onemocnění jsou rizikem i pro mladé koně, proto se jim vyplatí rozumět. A navíc, v závěrečném balancování na konci článku tu plusy tu převažují nad mínusy.

+ věcnost
+ přehlednost
+ srozumitelnost textu a informace hezky zasazené do kontextu